Tuesday 6 April 2010

Halia untuk Hidup



Halia Untuk Hidup

Assalamualaikum….Alhamdulillah aku diberi kesempatan untuk menulis lagi hari ini. Daripada pagi tadi sampailah maghrib aku mengalami sakit kepala yang teramat sangat. Sebab apa? Sebab angin naik kekepala! Huhu… memang sengsara. Aku posa sedangkan sendawa selalu, macam orang x posa ja. Sedangkan soq aka sahur langsung aku tak makan.
Dalam perjalanan balik daripada kuliah setelah melalui kelas qadaya yang berlangsung daripada pukul 9-12 non-stop, aku mengambik keputusan untuk bertenggek di kedai Ator sebelah CC Nic Nic, dengan harapan nak beli serbuk halia. Sebab member junior aku pernah cakap kalau nak bagi hilang angin atau dalam kata lainnya relieve gas maka eloklah minum ayaq halia. Maka aku pon dengan penuh pengharapan dan pasrah membeli serbuk halia tiga genih. Dapat la dalam 3/4 cawan.
Malam tu lepas buka posa dan pekena ayaq Nescafe secawan (aku xtau la baguih ka dak makan ayaq Nescafe ni kalau angin sebab depa kata kalau minum Nescafe anginnya lagi teruk daripada minum ayaq teh), maka aku pon sambil tunggu nasik masak aku pi bancuh ayaq halia. Aku cedok dalam suku sudu serbuk halia dan bubuh ayaq panas dalam 3/4 cawan. Kemudia aku bubuh gula sikit untuk penyedap rasa (senior aku suh bubuh) supaya xdak la rasa xboleh blah kalau makan satgi. Kemudian bila dah siap masuk semua bahan2 maka aku pon kacau la, then aku tapis serbuk halia tu, takut nanti lekat dekat buah pinggang pulak. HUhu… bila aku minum…Mak AiiihhhhhHHH!! Memang pedaih nak mampuih! Rasa macam nak give up ja. Kemudian aku pi mintak madu sikit kat member aku untuk menyedapkan rasa. Alhamulillah ok lah skit, tp still pedaih… sambil tunggu kesan halia tu, aku pon search la dalam website dengan kata kunci "Ginger for your health" . Ni antara apa yang aku jumpa:-

Halia aka nama saintifiknya Zingiber Officinale selalunya dijumpai kat kawasan tropika.
Memang faymes halia ni digunakan dalam bahan masakan dan sebagai minuman. Penggunaan halia dalam perubatan tradisional pulak sejak zaman purba lagi dah orang praktikkan. Antara kebaikan halia:-
Oktober 2003, pakar dalam kajian kanser di US mengatakan halia ngan teh hijau boleh digunakan sebagai resepi tambahan untuk menghalang kanser.
Ayaq halia leh tolong kita nak lawan selsema aka flu dan bagi badan kita sentiasa fresh masa kita tengah stress.
Resepi tradisional cina jugak guna halia sebagai sokongan proses menyembuhkan badan contoh kalau lepas beranak. Halia dimasukkan dalam sup ayam untuk mempercepatkan proses penyembuhan.
Halia merangsang perembesan hormone adrenalina, meluaskan pembuluh darah dan menyebabkan senang untuk jantung mengepam darah. Gingerol alam halia boleh mengelakkan daripada berlakunya penggumpalan darah yang secara tak langsung menggurangkan risiko stroke dan serangan jantung selain dapat mengurangkan kadar kolestrol dalam badan.
Halia baik untuk penghadaman dan menganungi enzim yang berguna seperti protease dan lipase dimana kedua-dua enzim ini diperlukan untuk mencerna protein dan lemak.
Dan fakta yang paling best bagi aku dalam banyak2 fakta diatas adalah halia dapat mengelakkan daripada berlaku loya2 aka nausea iaitu perasaan rasa nak muntah. Leh halang daripada jadi mabuk kereta, mabuk lauk, mabuk kapai terbang (mabuk arak gua xtau deyhh). Halia gak leh mengurangkan sakit kepala dan migraine.
Kesimpulannya. Halia baik untuk hidup!

No comments:

Post a Comment